گفتگو با عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون

مصاحبه با عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون

مصاحبه با عباس غزالی

گفتگو با عباس غزالی

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون

گفتگو با عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون

عباس غزالی، هنرمند جوان سینما و تلویزیون است و با این ‌که بسیار جوان است، اما خیلی زود توانست پله‌های ترقی را طی کند تا آنجا که در اولین حضور خود بر پرده نقره‌ای، گام محکمی برداشت و با حضور درخشان در فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» چشم‌های زیادی را خیره کرد و نامش بین نامزدهای سیمرغ جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

علاوه بر آن عباس غزالی در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی همچون مادرانه، وضعیت سفید، رستگاران، ماه محبوب خدا و... نیز بخوبی درخشیده است.

ماه رمضان برای شما تداعی چه چیزی است؟

تداعی یک مهمانی باشکوه که از ابتدا تا انتهای آن به نفع ماست و قرار است به نام ما ثوابی ثبت شود و برای زندگی‌مان برکت جمع کنیم. ضمن این ‌که رمضان ماهی است که میزبان آن خداوند است که بندگانش را به این مهمانی دعوت می‌کند تا همه ما در خدمت او باشیم.

به نبودن هم فکر می‌کنید؟

بارها شده به نبودن در دنیا فکر کرده‌ام زیرا معتقدم زندگی همیشه آن طور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود و در جایی ممکن است ما را غافلگیر کند و این غافلگیری برای من زمانی رخ داد که پدرم را از دست دادم و این حقیقت برایم بسیار تلخ بود و از آن زمان به بعد همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که ممکن است لحظه‌ای دیگر در دنیا نباشیم به همین دلیل باید قدر زندگی‌مان در دنیا را بدانیم.

عزیزترین موجود زندگی‌تان؟

مادرم و خانواده‌ام عزیزترین و مهم‌ترین موجودات زندگی‌ام هستند. معتقدم مادرم تنها فرشته روی زمین است، طوری که نفسم به نفس او بسته است و هرچه دارم از اوست.

تعریف شما از زندگی چیست؟

زندگی یک تراژدی صفر تا صدی است که تنها ما آدم‌ها می‌دانیم‌ چگونه پیش می‌رود و در همین راه گاهی به خطا می‌رویم، اما همه ما هم می‌دانیم که در این دنیا و در این راه امانت هستیم.

تا‌ امروز تا چه اندازه در زندگی‌تان پشیمان هستید؟

من معتقدم انسان جایزالخطاست، بنابراین همیشه سعی داشتم عقلانی عمل کنم، زیرا در جاهایی احساسی برخورد کرده‌ام که نتیجه آن را هم دیده‌ام. در جاهایی هم احساسم نگذاشته تا عقلم جلوتر باشد و من متوجه عواقب آن شده‌ام و از آن به بعد حواسم را بیشتر جمع کرده‌ام.

چه چیزی در زندگی شما را می‌ترساند؟

از دست دادن عزیز برای من در زندگی بسیار ترسناک است و چیزی است که از آن واهمه زیادی دارم.

امروز برایتان مهم‌تر است یا آینده؟

هر دو برایم اهمیت دارد، اما آینده بیشتر زیرا امروز تمام می‌شود و ما باید به سمت آینده جلو برویم و آینده پیش روی ماست، بنابراین باید برای زندگی خود برنامه داشته باشیم تا بتوانیم آینده خوبی را هم ‌داشته باشیم.

به کارگردانی هم فکر می‌کنید؟

بله، ذوق آن را دارم، اما در حرفه هنری‌ام دوست ندارم از شاخه‌ای به شاخه دیگر بروم زیرا معتقدم این کار آدم را از پیشرفت دور می‌کند، بنابراین نمی‌خواهم دست به چنین کاری بزنم. من به چند رشته هنری علاقه‌مند هستم، اما در حال حاضر بازیگری را برگزیده‌ام، زیرا از نظر من بازیگری انتها ندارد و تا آنجا که بتوانم آن را ادامه می‌دهم. البته باید دید سرنوشت ما را به کجا می‌رود، اگر ببینم کارگردانی به بازیگری‌ام لطمه نمی‌زند سراغ کارگردانی هم می‌روم.

تعریف شما از بازیگری چیست؟

از نظر من بازیگری یک نوع آفرینش و خلق کردن است. این ‌که از جلد اصلی خودمان درمی‌آییم و با نام و نشانی دیگر ظاهر می‌شویم، یعنی از جلد اصلی خود خارج می‌شویم و در جلد شخصیت دیگری می‌رویم. بنابراین در یک جمله می‌توان گفت بازیگری خلق کردن است.

بهترین نقشی که تا‌‌ امروز داشتید؟

از جایی به بعد که از نظر بازیگری تثبیت شدم انتخابم سخت و مسئولیتم سنگین‌تر شده است. همه نقش‌هایم را دوست دارم و پذیرفته‌ام، اما بیشترین نقشی را که خودم دوست دارم و فکر می‌کنم در آن تثبیت شده‌ام و در ذهن مردم جا باز کرده است نقش بهروز در سریال وضعیت سفید است که برای آن نقش بسیار زحمت کشیدم و حدود دو سال برای آن وقت گذاشتم که همین مدت زمان طولانی موجب می‌شود تا نقش عمیق‌تر شود. خوشبختانه این سریال در شب‌های ماه رمضان دوباره پخش می‌شود.

شما خودتان هم به نقش‌تان در این سریال چیزی اضافه کردید؟

بله. یکی از ویژگی‌هایی که احساس کردم بهروز را جذاب می‌کند صداسازی بود. بعد از یک ماه فیلمبرداری، با کارگردان برای این نوع صدا و بیان به تعامل رسیدیم. یکی از ویژگی‌های جذابی که کارگردان به نقش بهروز اضافه کرد، فعال بودن اوست یعنی گاهی پشتک وارو می‌زند.

الان که دوباره این سریال در حال پخش است چه حسی دارید؟

خوشحالم، زیرا برای نقشم در این سریال زحمات زیادی کشیده‌ام و الان که این سریال را می‌بینم دوباره خاطرات آن روزها برایم زنده می‌شود. اگر وقت داشته باشم هر وقت این سریال پخش ‌شود آن را دوباره می‌بینم.

در زمان بازی در این نقش تا چه اندازه برای شناختن دهه 60 تلاش کردید تا نقش بهروز را باورپذیر کنید؟

در آن دهه من کودک بودم به همین دلیل خاطره زیادی از آن دوران به یاد ندارم. در این سریال هم کارگردان بازیگران را با این فضا آشنا می‌کرد. تحقیقاتی درباره آن دوره بخصوص درباره نقش بهروز که آدمی پر‌انرژی و جوگیر است، انجام دادم.

فیلم‌هایی که آن دوره جوانان را درگیر خودش کرده بود، ‌ دیدم تا بتوانم از آن لحن و نوع دیالوگ‌گویی استفاده کنم. در ذهنم بازیگر مورد علاقه‌ام را برای شخصیت‌پردازی ملاک قرار دادم تا در یک خط حرکت کنم.

به سیمرغ هم فکر می‌کنید؟

بله و همیشه دوست داشتم با اولین کار سینمایی‌ام سیمرغ بگیرم و به همین دلیل هم دیر وارد سینما شدم، زیرا دوست داشتم نقشی باشد که به واسطه آن سیمرغ بگیرم و خوشبختانه تا حدی به خواسته‌ام رسیده‌ام، زیرا با فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در جشنواره فیلم فجر نامزد شدم. فکر می‌کنم حالا که پایم به سینما باز‌شده جای کار بیشتری خواهم داشت.

موسیقی در زندگی شما چه جایگاهی دارد؟

موسیقی برای هر انسانی حائز اهمیت است. معمولا وقتی در حال رانندگی هستم بسته به حالی که داشته باشم برای طی کردن مسیر که معمولا طولانی است و برای این‌ که متوجه ترافیک نشوم به موسیقی پناه می‌برم، اما این را هم باید بگویم که طرفدار خواننده خاصی نیستم و از همه خواننده‌ها آهنگ‌هایشان را گوش می‌دهم.

کشور خودتان را برای زندگی ترجیح می‌دهید یا خارج؟

قطعا کشور خودم را زیرا هر موفقیتی که به دست آورده‌ام ‌از همین کشور با همین فرهنگ دارم؛ شاید اگر کشور دیگری بودم از من استقبال نمی‌شد و نمی‌توانستم به این موفقیت‌ها برسم.

اهل سفر هستید؟

بسیار زیاد. در سال‌های اخیر زندگی‌ام به این نتیجه رسیدم که انسان در زندگی خود همیشه باید ‌دنبال آرامش باشد و همان طور که می‌دانید هر انسانی آرامش را در یک چیز پیدا می‌کند و من آرامش را در سفر می‌دانم.

بیشتر دوست دارید با چه وسیله نقلیه‌ای سفر کنید؟

من، هم هوایی و هم زمینی سفر را تجربه کرده‌ام. بستگی به امکانات موجود دارد. گاهی پیش آمده سفری باید می‌رفتم که کار واجبی هم داشتم بلیت هواپیما نتوانستم تهیه کنم و با قطار رفتم، اما به طور کلی به منظور این‌ که از وقت نهایت استفاده را ببریم، بهتر است با هواپیما سفر کنیم تا جاهای دیدنی بیشتری را در شهر یا کشوری که می‌رویم، ببینیم و از مکان‌های دیدنی نهایت استفاده را ببریم.

سوغاتی هم می‌خرید؟

بله. بسیار زیاد. ابتدا مایحتاج خودم را در شهر یا کشور مقصد می‌خرم و بعد هم برای خانواده سوغاتی تهیه می‌کنم. سوغاتی خریدن برای خانواده را خیلی دوست دارم.

چه جمله‌ای برای مخاطب دارید؟

ماه رمضان است از این‌که فرصتی را در اختیار من قرار دادید تا با مردم صحبتی داشته باشم، تشکر می‌کنم. التماس دعا دارم و امیدوارم نماز و روزه‌های همه هموطنان مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد و در زمان سحر و افطار در دعاهایشان عباس غزالی و خانواده‌اش را فراموش نکنند.